Nieuws is klantenbinding, zo simpel is het. Vertel wat je doet en laat je lezers delen in plannen, discussies en successen. Iedere week of twee keer per jaar. Een vaste tekstschrijver zorgt voor een herkenbare stijl en continuïteit.
De huidige nieuwsbrief belandt meestal in een boordevol Postvak In. Dus geen tijd meer voor inleidende beschietingen. De openingszin moet meteen de conclusie zijn; bondig en toch uitnodigend. Alleen dan volgt er een klik, pas dan wordt de ontvanger een lezer.
De kunst is dus vooral om de ware nieuwswaarde te destilleren uit het onderzoeksrapport dat net is uitgekomen. De echte doorbraak in een innovatieve aanpak. Of de kernboodschap van degene die ik telefonisch heb geïnterviewd en die niet rustte voordat hij me álle ins en outs had verteld.
Soms gaat het om een eerste nieuwsbrief voor een nieuwe opdrachtgever. En over onderwerpen waarover ik niet meer weet dan de gemiddelde Nederlander. Dan is het meer dan ooit een kwestie van de juiste vragen stellen en geen genoegen nemen met vage antwoorden. En uiteindelijk blij worden van een reactie als: "superknap hoe je de essentie uit dat warboelverhaal hebt gehaald".
Overigens zijn de eerste papieren nieuwsbrieven alweer gesignaleerd…